موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی
سرخط خبرها

درگیری‌های سودان وارد هفته سوم شد | خارطوم تا اطلاع ثانوی تعطیل شد

  • کد خبر: ۱۶۱۳۸۷
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
درگیری‌های سودان وارد هفته سوم شد | خارطوم تا اطلاع ثانوی تعطیل شد
جنگ بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع روز شنبه وارد سومین هفته خود شد بدون اینکه وضعیت این کشور مشخص باشد. ارتش سودان اعلام کرده که به روند سیاسی پایبند است برخی میانجی‌گران نیز می‌گویند دو طرف انعطاف‌هایی برای مذاکره نشان داده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به نقل از العربی الجدید، درگیری‌ها میان نیروهای عبدالفتاح البرهان و نیروهای محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع ۱۵ آوریل در یکی از پادگان‌های نیروهای واکنش سریع در منطقه سوبا در نزدیکی شهرک ورزشی آغاز شد؛ اما چند دقیقه بعد به جبهه‌های مختلف در خارطوم از جمله مقر فرماندهی ارتش، فرودگاه خارطوم و کاخ ریاست‌جمهوری رسید. درگیری‌ها در روزهای گذشته به بیش از هفت شهر سودان و عمدتا در شهرهای اقلیم دارفور و کردفان شمالی کشیده شده است و همچنان ادامه دارند و خارطوم نیز شاهد حملات هوایی و تیراندازی به رغم اعلام آتش بس است.

نیروهای البرهان و حمیدتی در طول ۱۵ روز برای سیطره بر پایگاه‌ها تلاش کردند. ارتش توانست کنترل مقر فرماندهی را که در روزهای اول شاهد درگیری‌های شدید بود در دست بگیرد.

در مقابل نیروهای واکنش سریع از روزهای اول کنترل کامل کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفتند. استقرار این نیروها در این کاخ از حدود چهار سال پیش بعد از سرنگونی نظام عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان به آن‌ها برای کنترل این کاخ کمک کرد.

نیروی هوایی ارتش سودان در طول دو هفته گذشته این کاخ را هدف قرار داد؛ اما نتوانست کنترل آن را در دست بگیرد.

نیروهای واکنش سریع سودان بیشتر از نیروهای البهران در مناطق خارطوم مستقر هستند و ایست‌هایی را در جاده‌ها ایجاد کرده‌اند. همچنین کنترل پادگان خود در سوبا در جنوب خارطوم را در دست دارند.

این نیروها در تمام مناطق جنوب خارطوم تا گذرگاه الباقیر در مرزها بین خارطوم و استان الجزیره مستقر هستند.

از آن طرف، ارتش سودان در ام درمان در روزهای نخست درگیری‌ها کنترل کامل شهر را بعد از انهدام پایگاه منطقه کرری در دست گرفت. این پایگاه یکی از بزرگترین پایگاه‌های نیروهای واکنش سریع بود.

تنها مقر دولتی رادیو و تلویزیون در مرکز ام درمان در کنترل ارتش سودان نیست. نیروهای واکنش سریع سودان از زمان سقوط البشیر در این ساختمان مستقر هستند.

ارتش سودان در جنوب ام درمان کنترل مقرهای نیروی پزشکی و نیروی مهندسین را در دست دارد. در مقابل نیروهای واکنش سریع در مناطق جنوب و غرب این شهر مستقر هستند. شهر خارطوم بحری که ضلع دوم پایتخت است نسبت به بقیه نواحی از حیث قطع آب و برق و غارت یکی از بزرگترین بازارهای شهر بیشترین آسیب را دیده است.

خارج از خارطوم درگیری‌ها در الجنینه در مرکز غرب دارفور و الفاشر در مرکز استان شمال دارفور، الابیض وود بنده در کردفان شمالی و نیالا در دارفور جنوبی شدت گرفته است.

نیروهای واکنش سریع سلاحشان را در شهرهای دیگری مثل پورتسودان، کسلا و القضارف تحویل دادند. درگیری‌های خیابانی شدیدی نیز در مروی در شمال سودان و مشخصا در پایگاه هوایی شهر رخ داده است. نزاع در الجنینه تبدیل به درگیری‌هایی میان قبایل العربیه و قبیله المسالیت شده است. این درگیری‌ها به کشته شدن ۱۰۰ نفر و زخمی شدن صدها تن دیگر و نابودی تعدادی از نهادها و فرار هزاران تن به چاد شده است.

طی دو هفته گذشته نیروی هوایی و جنگنده‌ها عامل برتری ارتش سودان بر نیروهای واکنش سریع بوده است. این نیروها با سامانه‌های زمینی سعی در مقابله با این جنگنده‌ها را داشتند و بارها از سرنگونی جنگنده‌ها خبر دادند.

در همین حال وزارت کشور سودان از استقرار نیروهای پلیس در جاده‌ها برای حفاظت از املاک دولتی و خصوصی و کنترل امنیت خبر داد.

ارتش سودان اعلام کرد، یگان‌هایی از پلیس ذخیره مرکزی مناطق جنوب خارطوم را باز کرده‌اند؛ اما شورشیان همچنان به بمباران مناطق اطراف فرماندهی و مرکز خارطوم و ام درمان ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، نیروهای واکنش سریع سودان به تمام رهبران نیروهای پلیس نسبت به ورود به درگیری‌ها هشدار دادند و در بیانیه‌ای اعلام کردند: پلیس یک دستگاه غیرنظامی ملی است و نباید از هیچ طرفی جانبداری کند و بهتر است مداخله نکند تا نیروهای واکنش سریع مجبور به تعامل با آنها به عنوان دشمن نشوند.

همچنین از طرف دیگر، ارتش سودان اعلام کرد که نیروهایش وارد درگیری با شورشیان حلفایا و جنوب ام درمان شده‌اند.

به گفته منابع درگیری‌های شدید میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در جنوب ام درمان همچنان ادامه دارد.

مقامات استان رود نیل در شمال سودان وضعیت فوق العاده در این استان اعلام کردند. به دلیل ادامه درگیری‌ها بیش از ۱۰ هزار نفر که بیشترشان زن و کودک هست از غرب دارفور و مناطق دیگر به چاد فرار کرده‌اند.

وزارت بهداشت سودان نیز اعلام کرد که طی درگیری‌ها تعداد کشته شدگان به بیش از ۵۲۸ نفر و تعداد زخمی شدگان به ۴۶۰۰ نفر رسیده است.

سندیکای پزشکان سودان نیز اعلام کرد، ۷۰ درصد بیمارستان‌های هم مرز با مناطق درگیر فعالیتشان متوقف شده است. ۱۵ بیمارستان در معرض حمله قرار گرفته ۱۹ بیمارستان نیز به زور تخلیه شده و شش آمبولانس نیز مورد حمله قرار گرفتند.

همچنین دولت محلی در خارطوم در بیانیه‌ای از تعطیلی رسمی کارمندان تا اطلاع ثانوی به دلیل درگیری‌های پایتخت سودان خبر داد.

دبیرکلی استانداری خارطوم اعلام کرد که این مساله شامل اتاق عملیات‌های اداره بحران و مراکز حیاتی دولتی در وزارتخانه‌ها نیست.

ارتش سودان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای مسلح وابسته به هیچ‌گونه حزب یا گروهی نیستند و به روند سیاسی برای تشکیل دولت غیرنظامی پایبند هستند.

پیش از این ارتش سودان اعلام کرد که نیروهایش طبق برنامه پیش می‌روند و مأموریت‌هایشان را با ثبات و اطمینان انجام می‌دهند.

ارتش سودان تأکید کرد: توطئه بزرگ بود و طرف‌هایی در داخل و خارج در آن دست داشتند؛ اما با پایداری نیروهای مسلح و ثبات آن‌ها درهم شکست. طی دو هفته گذشته تلاشی ناکام برای سلطه بر قدرت صورت گرفت؛ اما موفق نشد.

عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان پیش از این نیز بر پایبندی ارتش به روند سیاسی و تحویل قدرت به دولت غیرنظامی تأکید کرده بود.

از سوی دیگر وزارت خارجه مصر از توقف روند خارج کردن اتباع مصری از پایگاه وادی سیدنا در سودان به دلایل امنیتی خبر داد.

وزارت خارجه مصر از اتباع این کشور خواست از گذرگاه‌های زمینی «قسطل» و «ارقین» برای بازگشت به خاک مصر استفاده کنند.

همچنین تلویزیون عربستان اعلام کرد که از آغاز روند خارج کردن اتباع خارجی از سودان حدود ۵۰۰۰ تن از این کشور به جده منتقل شدند.

در عین حال دینق داو، وزیر خارجه سودان جنوبی در مصاحبه با الجزیره گفت: ما اطمینان داریم که حل بحران سودان به دست خود سودانی‌ها است. تاکنون جدول زمانی برای دیدار میان البرهان و حمیدتی مشخص نشده است. سالوا کر میاردیت، رئیس جمهور سودان جنوبی با دو طرف صحبت و به آنها اصرار کرده که در جوبا دیدار کنند؛ اما هنوز جدول زمانی مشخص نشده است. سالوا کر به دو طرف تأکید کرد که باید نمایندگانی در مذاکرات سیاسی برای توقف درگیری‌ها داشته باشند.

وزیر خارجه سودان جنوبی نسبت به بین‌المللی شدن درگیری‌های مستمر بین دو طرف هشدار داد.

در این راستا عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سابق این کشور نیز هشدار داد، اگر به این درگیری‌ها پایان داده نشود، می‌تواند به یکی از بدترین جنگ‌های داخلی در جهان تبدیل شود.

این در حالی است که یک مسؤول عالی رتبه در وزارت خارجه سودان اعلام کرد، ارتش و نیروهای واکنش سریع نمایندگانی را برای برگزاری مذاکرات میان دو طرف نامزد کرده‌اند و احتمالاً جوبا میزبان مذاکرات باشد.

این مسؤول سودانی در عین حال اعلام کرد، سفر به سودان جنوبی به دلیل بی‌ثباتی آتش بس دشوار و از طریق هوایی محال است.

فولکر پرتس، رئیس هیئت سازمان ملل در سودان اعلام کرد که دو طرف موضع انعطاف پذیری نسبت به مذاکرات نشان داده‌اند.

فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد، هیچ کدام از دو طرف درگیر در سودان نمی‌توانند پیروزی نظامی را محقق کنند. سازمان ملل با شرکای خود برای رسیدن به توافق آتش بس طولانی مدت همکاری می‌کند. هنوز تصمیمی درباره مذاکرات میان دو طرف گرفته نشده است.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، تشدید درگیری‌ها در سودان منجر به موج جدید آوارگان در داخل و خارج می‌شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->